The Warsaw uprising and Frantic 7
admin 2010-09-20
W rocznicę operacji zrzutowej Frantic VII mającej na celu udzielenie masowej pomocy walczącej w powstaniu Warszawie w dniach 18 i 19 września 2010 roku Muzeum Armii Krajowej wspólnie z Konsulatem Generalnym USA w Krakowie zaprezentowało mieszkańcom Krakowa i turystom dwudniową wystawę pt. "The Warsaw Uprising i Frantic VII".
Otwarcia wystawy prezentowanej przed Konsulatem USA w Krakowie dokonali Konsul Generalny USA Pan Allen Greenberg, dyrektor Muzeum AK Adam Rąpalski i kurator wystawy Robert Springwald. Zaszczycili nas również przedstawiciele Gwardii Narodowej ze Stanu Illinois z gen.Wailliamem L. Enyardem na czele.
Szczególnymi gośćmi otwarcia była liczna grupa kombatantów, żołnierzy Armii Krajowej, uczestników Powstania Warszawskiego i Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie.
Uroczystość zakończył interesujący wykład Dr. Krzysztofa Wielgusa, który przybliżył zebranym przebieg operacji Frantic VII i tło historyczne tych wydarzeń.
Dopiero 12 września władze sowieckie wyraziły zgodę na lądowanie alianckich samolotów uczestniczących w operacji Frantic VII na lotniskach zajętych przez ZSRR. Pierwsza próba wykonania tak masowego zrzutu podjęta została 15 września, lecz ze względu na fatalne warunki atmosferyczne samoloty po godzinie lotu zawrócone zostały do baz.
18 września pomiędzy godziną 6:00 i 6:20 rano z angielskich lotnisk 8 Armii Lotniczej wystartowało łącznie 110 bombowców Boeing B-17 "Flying Fortress" należących do 13 Skrzydła Bombowego 3 Dywizji Bombowej 8 Armii Lotniczej USAAF eskortowanych przez 73 myśliwce Mustang. Lecąc wzdłuż morza Bałtyckiego i dalej przez Kołobrzeg Toruń i Płock doleciały do Warszawy. Na ok 40 km przez Warszawą myśliwce eskortujące wyprawę odparły atak niemieckich samolotów zestrzeliwując 4 Messerschmitty BF 109 i uszkadzając trzy dalsze przy utraconych dwóch własnych maszynach. W rejonie Puszczy Kampinoskiej w wyniku ostrzału prowadzonego przez niemiecką obronę przeciwlotniczą jeden z amerykańskich Bombowców B17 został trafiony i eksplodował w powietrzu a kilka samolotów zostało poważnie uszkodzonych.
W południe nad Warszawą pojawiły się "Latające Fortece" z 8. Armii Powietrznej USA, zrzucono 1284 zasobników z bronią i amunicją. Powstańcy zdobyli jedynie 188 zasobników
Po 11 godzinach lotu samoloty uczestniczące w wyprawie Frantic VII wylądowały na lotniskach w rejonie Połtawy. 19 września naprawione i zatankowane samoloty wróciły do macierzystych baz bombardując po drodze węzeł kolejowy i zakłady przemysłowe w węgierskim Szolnok. Wyprawą dowodził płk. pilot Karl Trusdell.
Użyte w misji bombowce Boeing B-17 "Flying Fortress" były podstawowym typem ciężkiego bombowca amerykańskiego, a jego odmiana G, która weszła do eksploatacji we wrześniu 1943 roku, stanowiła najliczniej produkowaną wersję tego samolotu. Był to wykonany w całości z metalu - potężny, liczący blisko 32 metry rozpiętości skrzydeł i około 23 metrów długości czterosilnikowy bombowiec uzbrojony w 12 karabinów maszynowych kalibru 0,5 cala (12,7 mm). Zasięg samolotu wynosił około 3000 km, a prędkość maksymalna 486 km/h.
Fot.
Małgorzata Janiec
Robert Springwald
uroboros.eu