
Związek Województw RP o ochronie powietrza i rozwoju transportu
admin 2011-06-20
16 czerwca w Warszawie zakończyły się obrady XXII Zgromadzenia Ogólnego Związku Województw RP. Przedstawiciele województw przyjęli projekty stanowisk w sprawie zmiany przepisów dotyczących wdrażania programów ochrony powietrza oraz projektowanej strategii rozwoju transportu do 2020 roku. W zgromadzeniu uczestniczył przewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego Kazimierz Barczyk.
Jak zaznaczono w przyjętym 16 czerwca projekcie stanowiska Zgromadzenia Ogólnego Związku Województw RP, jakość powietrza w Polsce nadal nie odpowiada wymaganym standardom, co uchybia dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady z 21 maja 2008 roku w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy; w konsekwencji naruszenia norm unijnych obecny poziom zanieczyszczeń powietrza w Polsce może być przyczyną sankcji karnych przewidzianych w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Kolejne zmiany ustawy Prawo ochrony środowiska nie zapewnią szybkiej realizacji skutecznych programów doprowadzenia jakości powietrza do poziomu odpowiadającego normom unijnym - zapisano w dokumencie Zgromadzenia Ogólnego Związku Województw RP.
W projekcie stanowiska Zgromadzenia Ogólnego ZW RP podkreślono, że kompetencje oraz odpowiedzialność samorządów lokalnych za poprawę jakości powietrza nie zostały jasno określone. Z tej przyczyny po wprowadzeniu systemu kar za brak realizacji programów ochrony powietrza można spodziewać się licznych skarg gmin podważających uchwały sejmików w sprawie programów ochrony powietrza na gruncie zapisów Konstytucji i ustaw chroniących samodzielność gminy. Związek Województw RP, mając na uwadze szkodliwe oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza, zawnioskował do Ministra Środowiska m.in. o określenie organów administracji publicznej odpowiedzialnych za redukcję niskiej emisji z budownictwa indywidualnego.
W przyjętym 16 czerwca projekcie stanowiska Zgromadzenia Ogólnego ZW RP dotyczącym projektu strategii rozwoju transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) stwierdzono, że przedstawiony do konsultacji projekt strategii nie jest w pełni zgodny z wymogami określonymi w ustawie z 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, a w szczególności nie zawiera określenia kierunków interwencji w ujęciu wojewódzkim lub innym terytorialnym i nie uwzględnia przestrzennego zróżnicowania transportu. Zgromadzenie Ogólne ZW RP wskazało także m.in. na niezgodność projektu strategii rozwoju transportu z projektem Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 w zakresie nowych połączeń drogowych oraz kolejowych.