Terminów dotrzymamy
admin 2005-02-01
Węzeł Wielicki, wieńczący budowę autostradowego obejścia Krakowa, to początek kolejnej inwestycji: autostrady A4 z Krakowa do Tarnowa. Na jakim etapie są prace związane z jej budową?
Inwestycja składa się z dwóch odcinków: Kraków-Brzesko i Brzesko-Tarnów. Będą one realizowane oddzielnie, ale oddanie ich do użytku nastąpi w tym samym czasie. Aktualnie przygotowywana jest dokumentacja, a prace budowlane powinny ruszyć w 2006 r. I zakończyć się w 2008 r.
Jaki jest orientacyjny koszt tej inwestycji?
Licząc takie działania jak wykup gruntów, badania archeologiczne, przygotowanie dokumentacji i samą budowę jest to ok. 2 mld zł. Nadmieniam jednak, że prace nad tą inwestycją trwają już od dawna. Tylko w minionym roku wydaliśmy 55,2 mln zł na dokumentacje i wykupy.
Drugą ważną inwestycją jest przebudowa i modernizacja "zakopianki" od Myślenic do Zakopanego, a więc dróg 7 i 47. Nie wszędzie jednak mieszkańcom i lokalnym władzom się to podobało.
Problemy na odcinku z Myślenic do Lubnia rozwiązaliśmy. Wykonawca jest już na budowie; wartość realizowanego kontraktu to prawie 300 mln zł. Niebawem rozpocznie się też budowa obwodnicy Lubnia, na którą ogłoszony został przetarg. Jesteśmy też w trakcie przygotowania dokumentacji przetargowej na odcinek Lubień-Zabornia. W ramach tego projektu przewidziany jest m.in. tunel pod Luboniem Małym. Obecnie problemy występują już tylko na krótkim odcinku drogi 47 - w Szaflarach i Białym Dunajcu. Mam jednak nadzieję, że dojdziemy w tej sprawie do porozumienia. Mieszkańcy nie powinni się tej nowej drogi obawiać. Przepędzanie bydła, któremu ta droga miałaby rzekomo przeszkodzić, będzie możliwe dzięki przejściom podziemnym. Będzie to więc rozwiązanie bezpieczniejsze. Poza tym, Szaflary i Biały Dunajec zyskają na atrakcyjności. 10 minut, jakie powinny wówczas wystarczyć na dojazd do Zakopanego, zatrzymają wielu turystów. Tak jest we wszystkich zimowych kurortach w Europie. Ludzie oddalają się od coraz droższych i coraz bardziej hałaśliwych centrów, wybierając noclegi w okolicach. W związku z tym, że do Zakopanego dojechać można tylko z jednej strony, Szaflarom i Białemu Dunajcowi tym bardziej powinno na tym zależeć.
W 2004 r. Generalna Dyrekcja przeznaczyła na drogi krajowe Małopolski blisko 402 mln zł, z czego na realizację inwestycji prawie 262 mln zł. Jakie, oprócz autostrady i "zakopianki" są to inwestycje?
Należy wspomnieć o drodze krajowej nr 4 z Krakowa do Tarnowa, na której cały czas trwają prace przy wzmacnianiu nawierzchni. W ubiegłym roku wydaliśmy na ten cel ponad 40 mln zł. Za 22,8 mln zł odnowiona została też nawierzchnia drogi 79 z Nowego Brzeska do Koszyc, a za 20 mln zł nawierzchnia drogi 75 z Jurkowa do Nowego Sącza. Rozpoczęliśmy też przebudowę drogi 94 w Olkuszu i na odcinku Bolesław-Sławków, z czym wiąże się również likwidacja kolein. Z zaplanowanych na ten cel 40 mln zł wydatkowaliśmy w zeszłym roku 18,7 mln zł. Dodam tu, że prawie 10 mln zł wydatkowaliśmy na potrzeby przebudowy węzła Opatkowickiego, której I etap w tym roku będzie sfinalizowany. W tym roku planujemy domknąć III etap obwodnicy Wadowic (droga 52) oraz rozpocząć budowę obwodnic Wojnicza (droga 4) i Biecza (droga 28).
Jakie działania podejmuje GDDKiA na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego?
Działania te obejmują przebudowę skrzyżowań, zakładanie sygnalizacji świetlnych, budowę rond, zatok autobusowych i wreszcie budowę chodników. Od lat udaje nam się w tym obszarze współpraca z samorządami. Największymi inwestycjami były w minionym roku rondo na skrzyżowaniu drogi 49 z drogą wojewódzką w Nowym Targu oraz przebudowa skrzyżowania drogi 28 z drogą wojewódzką w Mszanie Dolnej. W sumie na poprawę bezpieczeństwa wydaliśmy 14 mln zł, a na budowę chodników 1,2 mln zł
Rozmawiał Wojciech Stańczyk