2011-01-01
Konieczne jest dalsze wprowadzanie w życie założeń reformy administracji publicznej powołującej samorząd wojewódzki. Konsekwentnie należy zatem dążyć tło nadania mu roli "gospodarza" na poziomie wojewódzkim. Rola i znaczenie wojewody - jako reprezentanta rządu w terenie - powinna zostać ograniczona.
Sejmik województwa powinien pełnić rolę parlamentu regionalnego, a każdy powiat z danego regionu winien być w nim reprezentowany. Relacje między nimi a zarządem powinny być zbliżone do relacji między parlamentem a rządem.
Tegoroczne powodzie ujawniły także systemowe nieprawidłowości polskiego prawodawstwa. Termin dostosowania polskiego prawa do wymogów dyrektywy powodziowej z 2007 r. upłynął w listopadzie 2009 r. Do dziś proces legislacyjny w tej sprawie nie został zakończony. Zaliczam to do najpoważniejszych zaniechań, tym bardziej, że zapisy prawa wodnego obowiązującego od 2002 r. w zakresie ochrony przed powodzią również nie były prawidłowo wykonywane. Po drugie, dla skutecznego podjęcia walki z żywiołem i zorganizowania pomocy poszkodowanym po raz kolejny konieczne było przyjmowanie w nagłym trybie pakietu "specustaw". Dobrze, że ustawodawca w ogóle zareagował. Jednak prawo powinno być stanowione na tyle elastycznie, aby podjęcie skutecznych działań przez organy państwa nie wymagało legislacyjnej specinterwencji.
Z tą problematyką wiąże się także ustawa o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych. Jej przyjęcie uważam za sukces legislacyjny. Na marginesie należy zauważyć, że polskie prawo regulujące proces inwestycyjny jest w bardzo poważnym kryzysie, skoro dla skutecznego prowadzenia procesu inwestycyjnego konieczne jest uregulowanie wyłączające stosowanie przepisów ogólnych. Doprowadziło to do groteskowej sytuacji, w której wszystkie wymogi prawne skrupulatnie musi wypełnić inwestor indywidualny, często w stosunku do niewielkiej inwestycji (np. dom jednorodzinny), natomiast wielkie inwestycje kubaturowe (w tym autostrady, drogi, linie kolejowe, budowle hydrotechniczne, stadiony) podlegają szczególnym regulacjom, w ramach których proces inwestycyjny jest uproszczony i przyspieszony.
Kazimierz Barczyk
przewodniczący Stowarzyszenia Gmin
i Powiatów Małopolski