Prasa - szczegóły

2012-06-13

Nowa linia kolejowa Podłęże - Piekiełko może powstać do roku 2020, ale tylko pod warunkiem że pieniądze na nią wyłoży prywatny inwestor. Ani ministerstwo transportu, ani PKP Polskie Linie Kolejowe nie przewidują finansowania tej inwestycji z funduszy unijnych.

Wybudowanie linii kolejowej Podłęże - Piekiełko umożliwiłoby dojazd pociągiem z Krakowa do Nowego Sącza w ciągu godziny. Dzięki niej oraz modernizacji linii Nowy Sącz - Limanowa - Chabówka krócej trwałaby także podróż do Zakopanego.

- Moim marzeniem jest, by tę inwestycję udało się zrealizować w partnerstwie publiczno-prywatnym - mówi Józefa Majerczak, członek zarządu spółki PKP PLK. Przyznaje, że na razie nie ma żadnych oficjalnych decyzji w tej sprawie, ale z drugiej strony jest duże zainteresowanie firm prywatnych udziałem w tym przedsięwzięciu W pierwszej kolejności ma być zlecone wykonanie studium, które pokaże możliwości zrealizowania inwestycji.

Trzeba pamiętać, że na wybudowanie linii kolejowej Podłęże - Piekiełko potrzeba ok. 6 miliardów złotych. Trwają zabiegi o wpisanie jej do europejskiej sieci transportowej, co ma ułatwić pozyskanie unijnych pieniędzy na budowę.

Józefa Majerczak podkreśla, że właśnie system partnerstwa publiczno-prywatnego jest postrzegany w Brukseli jako najlepszy sposób na wybudowanie tej linii kolejowej.

Na lata 2014 - 2020 na inwestycje kolejowe w Polsce może być przeznaczone nawet 30 mld zł. To o 6 mld zł więcej niż przewidziano na lata 2007 - 2014. Wprawdzie nie ma jeszcze oficjalnej listy projektów, ale wszystko wskazuje na to, że nasze województwo raczej nie powinno liczyć na poważny zastrzyk finansowy.

W pierwszej kolejności unijne dotacje mają sfinansować koszty modernizacji linii kolejowej z Katowic w kierunku Opola, z Warszawy w kierunku Poznania i Białegostoku. W Małopolsce kończona będzie tylko modernizacja linii E60 z Krakowa na zachód.

- W obecnej perspektywie finansowej, a więc do roku 2013, na inwestycje kolejowe w Małopolsce i na Podkarpaciu zostanie wydane około sześciu miliardów złotych - podkreśla Józefa Majerczak.

Pieniądze pójdą min. na modernizację linii Kraków - Rzeszów, Kraków Główny - Balice i przebudowę Dworca Głównego PKP w Krakowie.

GRZEGORZ SKOWRON