2011-06-28
Zarząd województwa małopolskiego postanowił dofinansować krakowskie lotnisko dodatkowymi 100 milionami złotych. Pieniądze mają zostać przeznaczone na rozbudowę portu. Problem w tym, że województwo chce za to większość udziałów w spółce w cenie nominalnej, czyli za tyle, ile były warte 15 lat temu! Udziałowcy są oburzeni takim pomysłem, choć oficjalnie nie chcą się na razie wypowiadać.
Wczoraj marszałek Małopolski Marek Sowa przekazał pismo informujące o decyzji Zarządu, prezesowi Kraków Airport Janowi Pamule. - Międzynarodowy Port Lotniczy zwrócił się do udziałowców, żeby dokapitalizowali spółkę - przyznaje Marcin Pulit z MPL Kraków Airport.
Jednak cena nominalna udziałów, której oczekuje marszałek w zamian za dodatkowe pieniądze na port, ustalana była 15 lat temu, kiedy spółka się tworzyła. - Teraz ich wartość rynkowa jest prawdopodobnie dużo wyższa- wyjaśnia Marcin Pulit.
Dziś głównym udziałowcem krakowskiego portu jest Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze". Ma obecnie 76 proc. udziałów w spółce. Jeśli przystanie na warunki zarządu województwa, straci większość. Województwo będzie wtedy miało ponad 60 proc. udziałów.
Dlaczego Urząd Marszałkowski chce przejąć udziały po cenie nominalnej? - W zmian na to, że użyczamy lotnisku bezpłatnie 33 hektary, możemy tego oczekiwać. W ten sposób na rzecz portu rezygnujemy rocznie z ponad miliona złotych - wyjaśnia Piotr Odorczuk, szef biura prasowego w Urzędzie Marszałkowskim. - Ponadto jesteśmy blisko podpisania umowy na użyczenie kolejnych 254 hektarów - dodaje Odorczuk.
Rzecznik prasowy Przedsiębiorstwa "Porty Lotnicze", Przemysław Przybylski nie chciał wczoraj komentować propozycji. - Nie dostaliśmy jeszcze oficjalnego pisma w tej sprawie - powiedział.
100 mln zł to kwota porównywalna z kosztem modernizacji jednej drogi wojewódzkiej. - To duża suma, która sięga niemal 20 proc. rocznych wydatków województwa na inwestycje - wyjaśnia marszałek Sowa. Przyznanie pieniędzy spółce zarządzającej lotniskiem zostało pozytywnie zaopiniowane przez sejmikową komisję rozwoju regionu, promocji i współpracy z zagranicą.
Katarzyna Ponikowska
Potrzebna kasa
Lotnisko potrzebuje dodatkowych pieniędzy na rozbudowę portu. Opracowany przez MPL Kraków Airport "Plan Inwestycyjny na lata 2007-2015" obejmuje m.in.: rozbudowę terminalu pasażerskiego, remont drogi startowej, budowę hangaru dla samolotów oraz wewnętrznego układu komunikacyjnego. Inwestycje kosztować będą ok. 600 mln zł.