Prasa - szczegóły

2011-02-19

ULICE. Najwięcej od lat pieniędzy z myślą o jednośladach; na ul. Śląskiej nie trzeba będzie przywracać nawierzchni z kostki; 9 milionów ma kosztować przebudowa kolejnego fragmentu ulicy Bieżanowskiej

Jeszcze dwa tygodnie temu planowano, że ulica Śląska "odzyska", przynajmniej na pewien czas, starą nawierzchnię z kostki. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu uznał bowiem, że bezustanne naprawiania tam asfaltu jest nie tylko kosztowne, ale przede wszystkim nie daje wyniku, a na poważniejszy remont nie było pieniędzy. Pieniądze się jednak znalazły. Podobnie jak na ścieżki rowerowe. - W tym roku będą na ich budowę prawie trzy miliony złotych; nigdy w budżecie miasta nie bylo tak dużej kwoty na ten cel - przyznaje Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

ZIKiT planował, że już na wiosnę zerwany zostanie stary asfalt (czy raczej jego resztki) z ul. Śląskiej, gdyż doraźne łatanie dziur pomaga tylko na krótki okres; po kilku miesiącach pojawiały się w innych lub w tych samych miejscach. Wynika to z tego, że przed laty przebudowa ograniczała się do wykorzystania nawierzchni z kostki jako podbudowy i wylania na nią asfaltu. Przykładem tak przeprowadzonego remontu była właśnie ulica Śląska, na której warstwa asfaltu jest szczególnie cienka Problem polega m.in. na tym, że stara nawierzchnia z kostki jest wprawdzie mocną i stabilną podbudową,
ale stała się nieprzepuszczalna dla wody przenikającej przez spękania w warstwie asfaltowej, a gromadzenie się wody między warstwą kostki a asfaltem jest przyczyną jego łuszczenia się. Niepowodzeniem zakończyły się próby układania warstwy asfaltu z wykorzystaniem specjalnych siatek, których zadaniem było wzmacnianie nawierzchni. Po raz pierwszy ZIKiT planował więc przywrócenie starej nawierzchni z kostki. Rozwiązanie to byłoby tańsze i bardziej skuteczne niż kolejne łatanie złuszczonego asfaltu; byłoby do czasu docelowej przebudowy ulicy, na którą nie. było pieniędzy.

- W przyjętym kilka dni temu budżecie miasta na ten rok wprowadzone zostały poprawki prezydenta i klubu Platformy Obywatelskiej, które dotyczyły m.in. przeprowadzenia remontu niektórych ulic, na co wcześniej się nie zanosiło - z braku pieniędzy - mówi Michał Pyclik. - 2 miliony złotych przeznaczono na remont ulicy Śląskiej wraz z chodnikami. Będą także inne przedsięwzięcia dotyczące przebudowy lub remontu kilkunastu ulic.

- Nieco ponad 9 milionów ma kosztować przebudowa kolejnego fragmentu ulicy Bieżanowskiej.
- Na remont około 500-metrowego odcinka al. 29 Listopada
(od drugiego wiaduktu - w stronę Warszawy) miasto rezerwuje 2 miliony złotych. Ma zostać przebudowana i wzmocniona (specjalne siatki) nawierzchnia alei.
- Remontu doczeka się ulica Zbrojarzy - za 2,3 miliona złotych.
- Przebudowa ul. Narciarskiej wraz z chodnikami ma kosztować 2,1  mln zł.
- Za 3 miliony złotych remontowana będzie ulica Radziwiłłowską (prawdopodobnie razem z chodnikami).
- Kontynuowana będzie przebudowa ulicy Winnickiej. Na ten cel przeznaczono 600 tysięcy złotych.
- Za 650 tysięcy wybudowane zostanie połączenie ulic Reduty i Jancarza
- Na remont ulicy Siemomysła i obniżenie studzienek kanalizacyjnych przeznaczono 400 tysięcy złotych.
- Remontowana będzie ulica Prosta wraz z chodnikami. Na inwestycję przekazano 2 miliony złotych.
- Na rozbudowę ul. Gdańskiej - między ulicami Czerwonego Prądnika a Nadrzeczną zarezerwowano 2,5 miliona złotych.

Nie wiadomo natomiast jeszcze czy zostaną podjęte prace na ul. Myślenickiej; są tam nadal spory dotyczące m.in. odwodnienia

W budżecie zagwarantowano też finansowanie budowy kilku ścieżek rowerowych:
- Ścieżki mają być budowane w ciągu ulic: Świtezianki, Królewskiej, Bora-Komorowskiego, Jana Pawła II (między placem Centralnym a ul. Żeromskiego).
- Trasy dla rowerów będą też budowane, razem z chodnikami, w innych częściach Nowej Huty. 1,5 miliona złotych przekazano na budowę chodników i ścieżek rowerowych wzdłuż ulic - Andersa (od ronda Kocmyrzowskiego do ronda Mączka), Broniewskiego (od DH Wanda do ronda Hipokratesa) i Kocmyrzowskiej na wysokości osiedla Przy Arce (1,5  mln zł).
- W ubiegłym roku na ten cel było niespełna 500 tysięcy złotych. W tym roku będą prawie trzy miliony; nigdy tak dużych kwot nie przeznaczono w Krakowie na ścieżki rowerowe - mówi przedstawiciel ZIKiT.

(J.ŚW)