Prasa - szczegóły

2011-02-08

Do przyspieszenia budowy tramwaju na Górkę Narodową i rozpoczęcia remontu al. 29 Listopada mają doprowadzić poprawki do budżetu składane przez radnych.

- Nie może być tak, że wielkie inwestycje drogowe są tylko w Podgórzu, bo tam mieszkają najważniejsze osoby w mieście - mówi radna PO Teodozja Maliszewska.

Niedawno powstała linia tramwajowa na Golikówkę, rozpoczęto prace przy budowie tramwaju na Ruczaj. W projekcie budżetu Krakowa zarezerwowane są pieniądze na przygotowanie budowy Trasy Łagiewnickiej wraz z linią tramwajową oraz na tramwaj od ul. Lipskiej do ul. Wielickiej. - O tramwaju na Górkę Narodową nie ma tam ani słowa, podobnie jak w wieloletniej prognozie finansowej miasta - mówi Teodozja Maliszewska.

Według radnego Dominika Jaśkowca północna część Krakowa jest zaniedbana pod względem komunikacyjnym. Nie udało się wybudować północnej obwodnicy, al. 29 Listopada jest wiecznie zakorkowana, za wąska i podziurawiona, a do Górki Narodowej, jednego z najszybciej rozbudowujących się osiedli , trudno dojechać. - Najwyższy czas to zmienić. W tym roku chcemy przeznaczyć dodatkowe pieniądze na tramwaj na Górkę Narodową, a w przyszłym - na al. 29 Listopada - uważa Dominik Jaśkowiec.

- Gdyby ktoś z VIP-ów przeprowadził się na Prądnik i ulokował tutaj swoją szkołę, na pewno nastąpiłoby ożywienie dzielnicy - mówi Teodozja Maliszewska. Prezydent Jacek Majchrowski mieszka w Podgórzu, tam też mieści się założona przez niego szkoła wyższa.

W poprawce, którą radni PO będą dzisiaj składać do budżetu Krakowa na ten rok zwiększają pieniądze na wykup gruntów pod inwestycje komunikacyjne, w szczególności - pod tramwaj do Górki Narodowej. - W projekcie budżetu, który nam przedstawił prezydent, nie było pieniędzy na ten cel - mówi radny Dominik Jaśkowiec.

Nie wiadomo jednak, którędy będzie przebiegać linia na Górkę Narodową. W obowiązującym studium zagospodarowania wytyczona jest od Krowodrzy Górki aż po Trzecią Górę, czyli prawie do samej granicy Krakowa z gminą Zielonki. W projekcie nowego studium trasa została nieco zmieniona. - Chcemy utrzymać stary przebieg linii - mówi Dominik Jaśkowiec.

Teodozja Maliszewska obawia się, że trasa zarezerwowana pod tramwaj może zostać zabudowana. - To podniesie tylko koszty tej inwestycji, dlatego trzeba ją przeprowadzić jak najszybciej - mówi.

Radni chcą także przyspieszyć remont al. 29 Listopada, jedynej drogi wylotowej na Warszawę. Prace zostały oszacowane na 190 mln zł. - To za dużo, aby za wszystko zapłaciła gmina. Chcemy pozyskać na to pieniądze z funduszy unijnych, z puli, która będzie zarezerwowana od 2014 roku - mówi Dominik Jaśkowiec.

Radni chcą do tego czasu przygotować inwestycję, w przyszłorocznym budżecie planują zarezerwować pieniądze na potrzebną dokumentację. Remont ma zostać przeprowadzony od skrzyżowania z ul. Opolską do granic miasta. Po jego zakończeniu droga będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę.

(AM)
Dziennik Polski
2011-02-08