Prasa - szczegóły

2012-03-30

Stan małopolskich dróg krajowych, szczególnie za zachodzie regionu, jest katastrofalny. Prawie 1/3 długości tras nadaje się do natychmiastowego remontu. Tak wynika z raportu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Drogowcy zabierają się właśnie do wiosennych napraw. Mają do wykorzystania 154 mln zł na remonty, które czekają jeszcze od powodzi z 2010 roku, i 85 mln zł na bieżące łatanie dziur.

Te pieniądze jednak nie wystarczą na wszystkie konieczne naprawy - nawet tych dróg, które w raporcie oznaczone są jako wymagające pilnej naprawy. W ogóle nie zaplanowano prac m.in. na drodze krajowej nr 47 między Nowym Targiem a Zakopanem.

Pamiętać też trzeba o tym, że odcinki dróg wskazane do remontu (patrz wykaz poniżej) nie będą naprawiane w całości - roboty będą prowadzone tylko na wybranych, najbardziej zniszczonych fragmentach. W wielu wymagających tego miejscach kierowcy nie zobaczą więc w tym roku robotników. Marnym pocieszeniem jest tylko to, że dzięki temu nie będą stać w korkach z powodu pro wadzonych prac.

Gruntowne remonty

Co planuje wykonać w 2012 roku na drogach krajowych w Małopolsce GDDKiA? Gruntowne remonty planowane są m.in. na węzłach na autostradzie A4 (Balice, Sidzina, Zakopiański, Nowotarski, Wielicki, Szarów - 1,4 mln zł) i na trasie S7 (Radzikowskiego, Balice, Myślenice - 458 tys. zł).

Przebudowane będą też wybrane fragmenty na odcinkach dróg krajowych:

• DK nr 4 (9,3 mln zł):
- Targowisko - Bochnia -Brzesko - Wojnicz (wraz z obwodnicą)
- Wojnicz-Tarnów - Podgórska Wola

• DK nr 7 (1,9 mln zł):
- Moczydło - Miechów -Słomniki - Michałowice - Kraków
- Libertów - Głogoczów - Myślenice
- Lubień - Zabornia - Chyżne

• DK nr 28 (23 mln zł):
- Zator - Wadowice - Skawce
- Skawce - Tarnawa Dolna
- Tarnawa Dolna - Skomielna Biała- Mszana Dolna
- Mszana Dolna - Limanowa -Nowy Sącz
- Nowy Sącz - Grybów - Gorlice i obwodnica Gorlic
- Gorlice - Streszyn
- Biecz z obwodnicą - granica województwa

• DK 52 (3,6 mln zł):
- Kęty - Andrychów - Wadowice i obwodnica Wadowic
- Wadowice - Kalwaria Zebrzydowska - Głogoczów

• DK 75 (7,9 mln zł):
- Niepołomice-Targowisko
- Brzesko - Wytrzyszczka - Nowy Sącz
- Nowy Sącz - Frycowa - Madejowa - Łabowa Muszynka

• DK 79 (1 mln zł):
- Piotrowice -Koszyce - Kraków
- Kraków - Zabierzów -Krzeszowice - Chrzanów

• DK87 (6,9 mln zł):
- Stary Sącz - Barcice - Piwniczna-Zdrój

• DK 94 (6,4 mln zł):
- Wieliczka - Targowisko
- Krze - Olkusz - Jerzmanowice - Modlnica

W planach także remonty mostów, wiaduktów i kładek, m.in. w Suchej Beskidzkiej, Makowie Podhalańskim, Mszanie Dolnej, Grybowie (wszystkie w ciągu DK 28), Białym Dunajcu (DK 47), Gronkowie (DK 49), Frycowej, Nowej Wsi, Roztoce (DK 75), Zabierzowie, Młoszowej (DK79) - łączny koszt ponad 92 mln zł.

Łatanie dziur

Drobna wymiana nawierzchni i łatanie dziur zaplanowane są na razie:

• w miejscowościach Kossowa, Spytkowice, Brzezinka (DK 44) i Biały Kościół (DK 94),

• na odcinkach Nowe Dwory
- Brzeźnica (DK 44), Bilsko -Tęgoborze, Niepołomice - Targowisko, obwodnica Brzeska (DK 75)

Łatania dziur będzie więcej -na których konkretnie odcinkach, zdecyduje dopiero wiosenna inwentaryzacja stanu dróg.

Uwaga, remont

Część prac już ruszyła. W tej chwili naprawiane są głównie mosty:

• Zabierzów (DK 79) - przebudowa mostu naRudawie, zwężenie jezdni, ograniczenie do 40 km/h

• Chrzanów (DK 79)-remont autostrady (zamknięcie drogi 79, objazdy) i budowa obwodnicy z rozbudową ul. Trzebińskiej (utrzymany ruch dwukierunkowy)

• Mszana Dolna (DK 28) - remont mostu (most objazdowy, ograniczenie prędkości do 50 km/h)

• Młoszowa(DK 79) - przebudowa mostu, ruch wahadłowy kierowany na most objazdowy

• Grybów (DK 28) - budowa mostu (ruch wahadłowy, ograniczenie prędkości do 40 km/h)

• Frycowa(DK75) - przebudowa mostu (most objazdowy, ograniczenie prędkości do 50 km/h)

• Gronków(DK 49)-roboty budowlane na moście (ruch wahadłowy, ograniczenie prędkości do 40 km/h)

• Wieliczka (DK 4) - remont wiaduktu (ograniczenie prędkości do 50 km/h)

• Brzozówka (DK 73)-budowa skrzyżowania (ruch wahadłowy ograniczenie prędkości do 50 km/h)

• Sucha Beskidzka (DK 28) -przebudowa mostu (most objazdowy, ograniczenie prędkości do 50 km/h)

Na bieżące utrzymanie dróg krajowych w całej Polsce przeznacza się ok 1,1 mld zł. Małopolska ze swoimi 85 mln na 16 województw nie jest traktowana po macoszemu.

- Pieniędzy jednak brakuje, bo porządne przebudowy, przy których zdziera się nawierzchnię i wzmacnia podbudowę drogi, to ogromne koszty - tłumaczy Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA. Gruntowne przebudowy są jednak trwalsze niż łatanie dziury

- W 2001 roku w Polsce dróg złej jakości było więcej niż tych dobrej. Odwróciliśmy tę tendencję, ale oczywiście remonty ciągle są konieczne - komentuje Urszula Nelken z centrali GDDKiA.

Piotr Rąpalski