2011-10-17
Roman Ciepiela, wicemarszałek Małopolski odpowiedzialny za kolej, o niewydolnych Przewozach Regionalnych.
- Z trudem przywrócono kursowanie dwóch szynobusów na linii do lotniska, ale w środę znów część pociągów była odwołana. Co Przewozy Regionalne robią z taborem, który został kupiony przez samorząd wojewódzki?
- Nic nic wskazuje na to, by ktoś w Małopolskim Zakładzie Przewozów Regionalnych celowo przeszkadzał w efektywnej eksploatacji autobusów szynowych. Jednak pojazdy te mają określoną wytrzymałość, a personel MZPR musi posługiwać się nimi w niesprzyjających warunkach. Między stacją Kraków Mydlniki a lotniskiem tor ma standard bocznicy, przez co szybko zużywają się wózki jezdne. Jeden z szynobusów spalinowych, które musiały być wyłączone z eksploatacji, został już naprawiony. Drugi ma być gotowy za dwa tygodnie. Sytuacja zmieni się diametralnie na korzyść, gdy spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizuje tory.
- Zepsuły się nie tylko pojazdy, które kursują na wyboistej linii do Balic. Awarie dotknęły też serię EN81.
- Elektryczne autobusy szynowe EN81 to prototypowe pojazdy. Są problemy ze sprowadzeniem silników. Przyznaję, że Przewozy Regionalne nie są w dobrej kondycji. Uzyskaliśmy udziały w tej spółce, a jej zdolność normalnego działania jest ograniczona
- Może należy podziękować Przewozom Regionalnym i stworzyć Koleje Małopolskie? Mazowsze od dawna ma Koleje Mazowieckie, teraz Ślązacy uruchomili własnego operatora.
- Z Mazowszem nie możemy się porównywać. Tam do dyspozycji są znacznie większe pieniądze, za które można kupować tabor. W Małopolsce potrzebna jest flota 70 pociągów. Województwo ma znacznie mniej. Samorząd kupił pięć pojemnych składów z serii Acatus, w perspektywie trzech lat będziemy mieć 18 takich pojazdów. Acatusy i nieliczne szynobusy to nie są wystarczające zasoby, aby stworzyć własną kolej. Pociągi Przewozów Regionalnych wciąż są potrzebne.
- PR są niewydolne, a Kolei Małopolskich nie będzie. Co będzie?
Chcemy, żeby PR poprawiły funkcjonowanie. Powinny powstać samodzielne oddziały w poszczególnych regionach, aby samorządy wojewódzkie miały lepszą kontrolę nad funkcjonowaniem firmy. Być może należy wydzielić z ogólnopolskich PR spółki do obsługi poszczególnych województw lub małych grup województw.
- Jeśli w przyszłości powstanie szybka kolej aglomeracyjna, to przewoźnikiem zostaną PR?
- Mogą być jednym z wielu operatorów, którzy zapewniać będą regularne i zintegrowane z lokalną komunikacją usługi.
Rozmawiał ŁUKASZ GRZYMALSKI