2012-01-23
Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility) - to nie tylko modny termin, to cała strategia kierowania firmą, która przynosi wielowymiarowe efekty.
Społeczna odpowiedzialność biznesu CSR (ang. Corporate Social Responsibility) -ten skrót funkcjonuje już od wielu lat w zbiorowej świadomości i najczęściej kojarzony jest z szeroko pojętą dobroczynnością. I słusznie, gdyż pomoc innym to jedno z ważniejszych działań podejmowanych przez wielu prezesów i właścicieli firm. Tymczasem pole tego typu działań jest znacznie szersze. Obejmuje zarówno troskę o rozwój własnych pracowników, pełne równouprawnienie w zakresie zatrudniania i płac, preferencje i elastyczne dostosowanie zakresu obowiązków dla rodziców, jak też i troskę o środowisko naturalne. Widać zatem, że pod tym jednym terminem mieści się bardzo wiele działań.
Pole do działania
Z przeprowadzonych w 2011 r. badań wynika, że 40 proc. przedsiębiorców nie zamierza angażować się w działania z zakresu CSR. Blisko 20 proc. z nich uważa, że mają ważniejsze zadania do realizacji, zaś 15 proc. twierdzi, że nie ma dostatecznej wiedzy na temat CSR. Tylko 2 proc. zapytanych zapewnia o korzyściach płynących ze społecznej odpowiedzialności biznesu. Pod tym względem jesteśmy niemal w ogonie Unii Europejskiej. Tymczasem wiele dużych zagranicznych firm, chcąc podpisać nowy kontrakt, zadaje pytanie o działalność społeczną. Coraz częściej brak wskazań w tym zakresie poważnie osłabia konkurencyjność polskich firm. To pokazuje, jak ważną dziedziną jest CSR.
Po co konkurs?
- Każdą dobrą postawę należy promować, by tym sposobem zachęcać innych - mówi Anna Potocka, wiceprezes Business Centre Club. - Wiele firm realizuje na co dzień działania z tego ważnego sektora nawet nie mając spisanej specjalnej strategii. Nasz konkurs Firma Dobrze Widziana ma na celu zarówno pokazanie dobrych wzorców, jak też zachęcenie innych pracodawców do otwarcia się na taką społeczną działalność - dodaje Anna Potocka.
Nasi liderzy
Małopolska Kapituła Konkursowa (skład obok) wyłoniła pięć firm, które już w marcu będą reprezentowały Małopolskę w ogólnopolskim finale konkursu. Są wśród nich zarówno globalny koncern Comarch SA, lokalny gigant Orlen Oil, jak i trzy mniejsze, co nie znaczy mniej prężne firmy - dwie z sektora kosmetycznego i jedna z branży automatyki przemysłowej. Życzymy powodzenia!
Szymon Sikorski
**********
Małopolska kapituła
Zaufanie i współpraca - to klucz
• Roman Ciepiela - wicemarszałek województwa małopolskiego
Polska, a szczególnie Małopolska może poszczycić się bardzo wysokim poziomem wiedzy i kompetencji. Należy tylko umieć to wykorzystać. Kluczem do sukcesu jest tworzenie kapitału społecznego, który budowany jest na zaufaniu i współpracy. Społeczna odpowiedzialność biznesu oparta jest w głównej mierze na tych właśnie wartościach, dlatego należy ją promować i rozwijać.
To ludzie decydują o sukcesie firmy
• Bernadetta Podlińska - prezes zarządu Polskapresse Sp. z 0.0. Oddział Prasa Krakowska
Społeczna odpowiedzialność biznesu to skupienie uwagi na człowieku - na sukces firmy pracują przecież ludzie. Wszyscy budujemy wizerunek, autorytet i zaufanie do biznesu, dobrze więc, że właściciele i szefowie firm nie tracą z pola widzenia potrzeb drugiego człowieka. Media muszą pokazywać te pozytywne przykłady.
To nie tylko moda - to konieczność
• Marek Piwowarczyk - wiceprezes Business Centre Club, kanclerz Loży Małopolskiej
Społeczna odpowiedzialność biznesu to nie jest moda, to konieczność dla firm, które chcą działać w globalnej gospodarce. Kryzys, jaki przeżywamy, to w głównej mierze kryzys zaufania do przedsiębiorców, dlatego tak ważne jest, by budować pozytywny wizerunek biznesu.