2011-05-11
W przyszłorocznym budżecie państwa na remonty dróg gminnych i powiatowych będzie tylko 200 mln zł. Pięć razy mniej niż w tym roku.
Jeśli cięcia obejmą wszystkie regiony w jednakowym stopniu, to Małopolska - zamiast 71,5 mln zł tak jak w tym roku - otrzyma w ramach "schetynówek" 14,3 mln zł. To jednak wariant optymistyczny, bo może się okazać, że pula 200 mln zł zostanie podzielona równo na wszystkie 16 województw. Wtedy pieniędzy dla naszego województwa będzie jeszcze mniej, bo zaledwie 12,5 mln zł. A to oznacza że pieniędzy wystarczy na modernizację ok. 40 km dróg gminnych i powiatowych. gdy w tym roku przewidziano przebudowę blisko 200 km.
Na razie nie wiadoma jak pieniądze zostaną rozdzielone na regiony, bo Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji dopiero przygotowuje projekt kontynuacji Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, który był przewidziany tylko na lata 2008-2011. Małgorzata Woźniak, rzecznik prasowy ministra spraw wewnętrznych, przyznaje tylko, że w projekcie budżetu państwa na 2012 r. zarezerwowano na "schetynówki" 200 mln zł i MSWiA musi się do tego zastosować.
Wojewoda małopolski Stanisław Kracik kilka tygodni temu mówił, że ..nikt nie pozwoli sobie na ta by nie było kontynuacji programu przebudowy dróg samorządowych" i że już w lipcu będzie wiadoma na jakie pieniądze będą mogły liczyć małopolskie gminy i powiaty. Teraz, kiedy wiadomo już. że dojdzie do drastycznego ograniczenia dotacji na drogi gminne i powiatowe. Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie, który odpowiada za rozdział pieniędzy na gminy i powiaty, nie chce sprawy komentować.
Za taki komentarz może jedynie posłużyć bardzo pozytywna ocena "schetynówek".
- Program przebudowy dróg lokalnych okazał się bardzo skuteczny - mówi Joanna Sieradzka rzecznik prasowy wojewody małopolskiego. - Jest bardzo prosty, a przynosi bardzo pozytywne efekty, mobilizuje samorządy i sprawia że poprawia się stan naszych dróg lokalnych.
Zmniejszenie puli na "schetynówki" to nie tylko kłopot dla samorządów, które będą musiały szukać innych źródeł finansowania remontów, albo zrezygnują z planowanych modernizacji. Problemy będą mieć także niewielkie firmy drogowe, które skutecznie walczyły o zlecenia na remonty krótkich odcinków. nie mając żądnych szans w starciu z gigantami ubiegającymi się o duże kontrakty przy drogach krajowych i autostradach. Teraz pula tych mniejszych zleceń drastycznie zmaleje, a więc małe firmy mogą mieć kłopoty z utrzymaniem się na rynku budowlanym.
W latach 2009-2010 w ramach tzw. schetynówek przebudowano 424 km dróg w Małopolsce. W 2009 i-, na pierwotnej liście znalazło się 29 projektów gminnych i 14 powiatowych, jednak oszczędności po przetargach - 11.4 mln zł - pozwoliły na dofinansowanie dodatkowo 18 inwestycji (14 gminnych i 4 powiatowych).
W ubiegłym roku początkowo na liście projektów, które miały otrzymać dotacje z budżetu państwa znajdowało się 40 samorządów (25 gmin i 15 powiatów). Po rozstrzygnięciu przetargów udało się zaoszczędzić ponad 13 mln zł, co umożliwiło dofinansowanie dodatkowo 8 projektów dla gmin oraz 3 dla powiatów. W tym roku pieniądze otrzyma 26 gmin i 11 powiatów. Oszczędności przetargowe nie są już tak duże jak w poprzednich latach.
Mimo to w tym roku w Małopolsce wybuduje się lub zmodernizuje więcej dróg lokalnych niż w innych regionach. Jak podaje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, w Małopolsce do przebudowy lub budowy zakwalifikowano 199 km dróg gminnych i powiatowych. W województwie mazowieckim, gdzie dotacja na "schetynówki" jest o ponad 20 mln zł wyższa planuje się zmodernizować 184 km dróg lokalnych. Z kolei na Śląsku, gdzie dotacja z budżetu państwa jest porównywalna z tą dla Małopolski, planuje się przebudować 91 km dróg gminnych i powiatowych. a więc dwukrotnie mniej niż w naszym regionie.
Już w pierwszym roku realizacji Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych małopolskie samorządy pokazały, że za budżetowe dotacje poprawiają więcej dróg niż w innych regionach. W 2009 r. kiedy wszystkie województwa miały do dyspozycji identyczną kwotę, w naszym województwie zmodernizowano 206,3 km dróg lokalnych. Lepiej wypadły tylko województwa łódzkie (290 km), świętokrzyskie (250.4 km), podkarpackie (231,5 km) i mazowieckie (228 km).
Z danych MSWiA wynika że w ciągu trzech lat realizacji programu zostanie wybudowanych lub zmodernizowanych ok. 8 tys. km dróg lokalnych. Inicjując "schetynówki" zakładano, że dzięki dotacjom z budżetu państwa poprawi się stan techniczny 6 tys. km dróg gminnych i powiatowych. Tylko w tym roku w całej Polsce ma być realizowanych 680 inwestycji drogowych - na ponad 860 km dróg gminnych i 1.22 tys. km dróg powiatowych.
GRZEGORZ SKOWRON