2011-05-17
Północna obwodnica Krakowa, Beskidzka Droga Integracyjna, droga ekspresowa do Nowego Sącza i droga ekspresowa z Rabki do granicy ze Słowacją - to inwestycje drogowe w Małopolsce, których w planach nie uwzględnia Ministerstwo Infrastruktury.
Tych inwestycji nie ma w ..Planie Budowy Dróg Krajowych" na najbliższe lata Nie ma ich także w projekcie "Strategii rozwoju transportu", która m.in. określa jak będzie rozwijać się sieć drogowa w Polsce przez najbliższe 10 lat.
- To tym bardziej dziwne, że konsultowana właśnie koncepcja zagospodarowania przestrzennego kraju zakłada m.in. budowę drogi ekspresowej Kielce - Tarnów - Nowy Sącz - mówił podczas wczorajszego spotkania konsultacyjnego w Krakowie wicemarszałek województwa Roman Ciepiela - Mam wrażenie, że "Strategia" nie tyle stanowi początek czegoś nowego, co porządkuje wszystkie programy już realizowane.
Wiceminister infrastruktury Patrycja Wolińska Bartkiewicz zapewniała, że oba dokumenty - "Strategia rozwoju transportu" i koncepcja zagospodarowania kraju - będą ze sobą spójne. Na razie oba są konsultowane. Nie ma gwarancji, że do "Strategii rozwoju transportu" zostaną dopisane nowe małopolskie szlaki komunikacyjne, więc może się okazać, że to z koncepcji zagospodarowania zostaną one wykreślone. Pani wiceminister podkreślała bowiem, że strategia ma być wprawdzie wizją, ale możliwą do spełnienia a nie listą pobożnych życzeń, jednym z głównych celów rozwoju sieci drogowej w Polsce ma być stworzenie możliwości dotarcia z każdego zakątka województwa do jego stolicy zaledwie w ciągu godziny. Szybko ten warunek będzie spełniony tylko na linii Kraków - Tarnów, kiedy zakończy się budowa autostrady A4. Na linii Kraków - Zakopane nawet po wybudowaniu drogi ekspresowej do Rabki trudno będzie spełnić ten warunek. Z okolic Nowego Sącza a tym bardziej Krynicy czy Muszyny nie ma na to żadnych szans. Wybudowanie dwupasmowej drogi z Nowego Sącza do Brzeska o którą władze regionu zamierzają walczyć, może skrócić czas dojazdu z Nowego Sącza z obecnych dwóch godzin (dla jadący ch zgodnie z przepisami) do ponad jednej godziny. Krynica czy Gorlice nigdy warunku określonego w strategii nie osiągną.Stosunkowo największe szanse znalezienia się w planach krajowych ma Beskidzka Droga Integracyjna A to dlatega że polski rząd chce ją wpisać do transeuropejskiej sieci transportowej. To pozwoliłoby na pozyskanie unijnych pieniędzy już w okresie 2014-2020.
GRZEGORZ SKOWRON