Prasa - szczegóły

2012-03-28

Radni i mieszkańcy Czyżyn walczą o swój smoczy skwer - zieleniec z placem zabaw, który miał dać oddech mieszkańcom os. II Pułku Lotniczego. Zamiast tego powstaje grodzone osiedle na blisko 10 tys. osób.

Na terenie dawnego lotniska w Czyżynach, które w 1912 r. stało się punktem pierwszej w Europie regularnej pocztowej linii lotniczej łączącej Wiedeń z Kijowem i Odessą, powstaje nowe grodzonego osiedle mieszkaniowe Avia. Przy wschodniej części dawnego lotniska trwa już budowa bloków. Docelowo inwestycja firmy Budimex zakłada powstanie zabudowy wielorodzinnej dla blisko 10 tys. osób. Wraz z zagospodarowanym terenem rekreacyjnym i budynkami komercyjnymi planowane jest postawienie 30 budynków.

Cała inwestycja, a szczególnie dojazd do grodzonej płotem enklawy, budzi sprzeciw radnych Dzielnicy XIV i mieszkańców sąsiednich osiedli - II Pułku Lotniczego oraz Dywizjonu 303. Według zatwierdzonego przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu projektu osiedle Avia nie będzie miało bezpośredniego połączenia z ul. Stella-Sawickiego. Drogi dojazdowe mają być "doklejone" do wąskich ulic Kłosowskiego i Włodarczyka, którymi można wydostać się z obu osiedli na ul. Stella-Sawickiego i dalej w kierunku centrum Krakowa.

- Tu i tak jest już tłoczno, a to, co proponuje inwestor Avii, zupełnie zakorkuje istniejące osiedla. Sprawa bulwersuje tym bardziej, że jedna z dróg prowadzić ma przez zrekultywowany teren zielony pod blokiem 26 na os. II Pułku, wskazany przez nas jako miejsce na tzw. smoczy skwer - mówi Michał Franczyk, szef Komisji Planowania Przestrzennego "czternastki".

Smocze skwery to opisywany przez "Gazetę" w lipcu ubiegłego roku projekt realizowany przez AWF we współpracy z radnymi miejskimi z PO. Zgodnie z ich zamysłem w każdej z 18 dzielnic miał powstać przeznaczony dla dzieci i dorosłych plac rekreacyjny z urządzeniami do zabaw i ćwiczeń, a stylizacja obiektów miała być nawiązaniem do legendy o Smoku Wawelskim.

Działka przewidziana przez radnych na smoczy skwer to obecnie jedyne miejsce w tej części os. II Pułku Lotniczego, które można wykorzystać do celów rekreacyjnych. Pobliski plac zabaw i boisko do gry w piłkę zniknęły, gdy ruszył pierwszy etap budowy osiedla Avia - trzech bloków wraz z garażami podziemnymi.

- Osiedle ograniczy ogólnodostępną przestrzeń. Jego mieszkańcy będą mieli wprawdzie do dyspozycji place zabaw i skwery, na które już nikt inny nie będzie miał wstępu. Za to mieszkańcy nowych bloków obciążą istniejące szkoły, przedszkola, ośrodki zdrowia, nie mówiąc o komunikacyjnej hekatombie - wzmożonym ruchu i przeciążeniu parkingów. Z projektu wynika bowiem, że współczynnik parkingowy wynosi niespełna 0,7 miejsca postojowego na mieszkanie - dodaje radny Franczyk.

Pracę nad projektem osiedla powierzono krakowskiemu biuru architektonicznemu B2 Studio. Projekt zakładał pierwotnie wykorzystanie osi pasa startowego jako przestrzeni publicznej osiedla. To kręgosłup całego założenia, który został pomyślany jako otwarty teren rekreacyjny - mówił przed rokiem autor projektu Józef Białasik. Dziś wiadomo już, że teren zostanie ogrodzony płotem.

- Taka koncepcja stoi w sprzeczności z zapowiadaną przez przedstawicieli firmy Budimex polityką otwartości osiedla i sąsiedzkiego współistnienia "starych" i "nowych" społeczności. Ogrodzenie terenów rekreacyjnych pasa startowego zantagonizuje te społeczności - oburzają się mieszkańcy.

- Najpóźniej w przyszłym tygodniu wyślemy do firmy Budimex list z prośbą o zmiany uwzględniające potrzeby mieszkańców tej części Czyżyn - mówi Wojciech Krzysztonek, przewodniczący rady "czternastki". - Ludzie boją się, że nowe osiedle znacznie obniży komfort ich życia. Swoją drogą, lokatorzy nowych bloków też mogą poczuć się rozczarowani, kiedy przyjdzie im stać w korku przy wyjeździe do miasta.

Kontrowersyjna inwestycja ma jednak szansę stać się zalążkiem zmian w prawie dotyczącym budowy osiedli mieszkaniowych. Podczas ostatniej sesji czyżyńscy radni podjęli uchwałę o skierowaniu wniosku do prezydenta Krakowa. Postulują podjęcie działań na rzecz wprowadzenia przepisów, które nałożyłyby na deweloperów obowiązek budowy ogólnodostępnych miejsc parkingowych (co najmniej trzech na dwa nowe mieszkania); zapewnienia odpowiedniej obsługi komunikacyjnej, polegającej nie tylko na połączeniu nowych bloków z drogą publiczną, ale także na dostosowaniu planowanych rozwiązań komunikacyjnych do przewidywanego natężenia ruchu oraz infrastruktury społecznej (żłobki, przedszkola, ogródki jordanowskie); a także rezygnacji z tworzenia osiedli zamkniętych.

Małgorzata Czerni, Dawid Hajok