
Szybka Kolej Aglomeracyjna
sn 2018-01-30
W Krakowskim Obszarze Metropolitalnym i w jego sąsiedztwie znajduje się ok. 400 km linii kolejowych, w tym prawie 120 km na terenie Krakowa. To także 33 stacje, w tym 19 na terenie Krakowa. Pociągi jednak tylko przemykają przez miasto, a mieszkańcy tłoczą się w autobusach, tramwajach lub tracą czas w ulicznych korkach. Kraków grzęźnie w nich codziennie, gdy tymczasem kilkaset kilometrów torów kolejowych w mieście i jego okolicach "rdzewieje", leżąc odłogiem! Czas to zmienić!
Pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej nie stoją na światłach, jak tramwaj. Są też od niego znacznie szybsze - mogą jeździć z prędkością nawet 120 km/h. Dlatego nadzieją Małopolan na usprawnienie komunikacji w Krakowie i jego okolicach jest Szybka Kolej Aglomeracyjna.
Pod koniec 2013 roku zwróciłem się do Marszałka województwa małopolskiego o wpisanie do Kontraktu Terytorialnego budowy za 1,7 mld złotych dodatkowej pary torów w Krakowie, koniecznej dla powstania nowoczesnej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z głównym węzłem w Krakowie. SKA zostanie sfinansowana z funduszy UE. I już realizowany jest ten ogromny projekt, który zmieni życie mieszkańców krakowskiej aglomeracji. Według prognoz, w ciągu dekady liczba pasażerów SKA zwiększy się z co najmniej z 6 do 18 milionów.
To dopiero początek, bo możliwości są o wiele większe!
Aby w obsłudze Krakowa efektywnie wykorzystać istniejącą infrastrukturę kolejową, należy wybudować 29 nowych przystanków osobowych. Przejazd koleją jest co najmniej dwa razy szybszy i zarazem tańszy niż komunikacją miejską. Ponadto wielki Dworzec Główny w Krakowie posiadający 5 peronów z 10 torami stoi pusty. To niewykorzystana szansa. Pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej powinny odjeżdżać z niego co 5 minut we wszystkich kierunkach.
Jeśli ponownie zostanę radnym w sejmiku będę nadal dbał o dynamiczny rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Doprowadzę do tego, że liczba przystanków SKA wzrośnie z 19 do 39 Krakowie i do 100 w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym. Po to, byśmy nie tracili czasu w samochodowych korkach. Dzięki ekologicznej komunikacji, a to daje pociąg, może wreszcie będziemy też lepiej w Krakowie oddychać. Jest więc o co walczyć!
W ostatnich 4 latach mijającej kadencji Samorząd Województwa Małopolskiego wydał ok.1 miliard złotych na rozwój SKA. Zakupiono 29 szybkich i nowoczesnych pociągów elektrycznych (kolejne 4 są w trakcie zakupu).
Aktualnie pasażerowie na terenie Krakowa są obsługiwani na przystankach:
nowych:
Kraków Podgórze, Kraków Młynówka, Kraków Zakliki, Kraków Olszanica, Kraków Lotnisko, Kraków Sanktuarium, Wieliczka Bogucice,
po modernizacji:
Kraków Główny, Kraków Zabłocie, Kraków Bieżanów Drożdżownia, Kraków Łobzów, Wieliczka Park, Wieliczka Rynek Kopalnia,
w trakcie modernizacji:
Kraków Płaszów, Kraków Prokocim, Kraków Bieżanów, Kraków Mydlniki, Kraków Mydlniki Wapiennik, Kraków Bonarka, Kraków Swoszowice, Kraków Sidzina, Kokotów, Węgrzce Wielkie.
Rozpoczęto budowę kolejnych przystanków: Kraków Bronowice, Kraków Centrum (Grzegórzki), Kraków Złocień, Kraków Opatkowice, Skawina Jagielnia, projektowane są: Kraków Prądnik Czerwony i Kraków Północ (na Osiedlu Piastów), a w najbliższej kadencji muszą powstać przystanki: Kraków Azory, Kraków Łokietka, Kraków Prądnik Biały, Kraków Stoki, Kraków Wzgórza, Kraków Żabiniec, Kraków Olsza, Kraków Mogilska, Kraków Dąbie Wschód, Kraków Expo, Kraków Dąbie Zachód, Kraków Klimeckiego, Kraków Prądnicka.