Przedsięwzięcie

Szybka Kolej Aglomeracyjna

sn 2018-01-30

W Krakowskim Obszarze Metropolitalnym i w jego sąsiedztwie znajduje się ok. 400 km linii kolejowych, w tym prawie 120 km na terenie Krakowa. To także 33 stacje, w tym 19 na terenie Krakowa. Pociągi jednak tylko przemykają przez miasto, a mieszkańcy tłoczą się w autobusach, tramwajach lub tracą czas w ulicznych korkach. Kraków grzęźnie w nich codziennie, gdy tymczasem kilkaset kilometrów torów kolejowych w mieście i jego okolicach "rdzewieje", leżąc odłogiem! Czas to zmienić!

Pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej nie stoją na światłach, jak tramwaj. Są też od niego znacznie szybsze - mogą jeździć z prędkością nawet 120 km/h. Dlatego nadzieją Małopolan na usprawnienie komunikacji w Krakowie i jego okolicach jest Szybka Kolej Aglomeracyjna.

Pod koniec 2013 roku zwróciłem się do Marszałka województwa małopolskiego o wpisanie do Kontraktu Terytorialnego budowy za 1,7 mld złotych dodatkowej pary torów w Krakowie, koniecznej dla powstania nowoczesnej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z głównym węzłem w Krakowie. SKA zostanie sfinansowana z funduszy UE. I już realizowany jest ten ogromny projekt, który zmieni życie mieszkańców krakowskiej aglomeracji. Według prognoz, w ciągu dekady liczba pasażerów SKA zwiększy się z co najmniej z 6 do 18 milionów.

To dopiero początek, bo możliwości są o wiele większe!

Aby w obsłudze Krakowa efektywnie wykorzystać istniejącą infrastrukturę kolejową, należy wybudować 29 nowych przystanków osobowych. Przejazd koleją jest co najmniej dwa razy szybszy i zarazem tańszy niż komunikacją miejską. Ponadto wielki Dworzec Główny w Krakowie posiadający 5 peronów z 10 torami stoi pusty. To niewykorzystana szansa. Pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej powinny odjeżdżać z niego co 5 minut we wszystkich kierunkach.

Jeśli ponownie zostanę radnym w sejmiku będę nadal dbał o dynamiczny rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Doprowadzę do tego, że liczba przystanków SKA wzrośnie z 19 do 39 Krakowie i do 100 w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym. Po to, byśmy nie tracili czasu w samochodowych korkach. Dzięki ekologicznej komunikacji, a to daje pociąg, może wreszcie będziemy też lepiej w Krakowie oddychać. Jest więc o co walczyć!

W ostatnich 4 latach mijającej kadencji Samorząd Województwa Małopolskiego wydał ok.1 miliard złotych na rozwój SKA. Zakupiono 29 szybkich i nowoczesnych pociągów elektrycznych (kolejne 4 są w trakcie zakupu).

Aktualnie pasażerowie na terenie Krakowa są obsługiwani na przystankach:

nowych:

Kraków Podgórze, Kraków Młynówka, Kraków Zakliki, Kraków Olszanica, Kraków Lotnisko, Kraków Sanktuarium, Wieliczka Bogucice,

po modernizacji:

Kraków Główny, Kraków Zabłocie, Kraków Bieżanów Drożdżownia, Kraków Łobzów, Wieliczka Park, Wieliczka Rynek Kopalnia,

w trakcie modernizacji:

Kraków Płaszów, Kraków Prokocim, Kraków Bieżanów, Kraków Mydlniki, Kraków Mydlniki Wapiennik, Kraków Bonarka, Kraków Swoszowice, Kraków Sidzina, Kokotów, Węgrzce Wielkie.

Rozpoczęto budowę kolejnych przystanków: Kraków Bronowice, Kraków Centrum (Grzegórzki), Kraków Złocień, Kraków Opatkowice, Skawina Jagielnia, projektowane są: Kraków Prądnik Czerwony i Kraków Północ (na Osiedlu Piastów), a w najbliższej kadencji muszą powstać przystanki: Kraków Azory, Kraków Łokietka, Kraków Prądnik Biały, Kraków Stoki, Kraków Wzgórza, Kraków Żabiniec, Kraków Olsza, Kraków Mogilska, Kraków Dąbie Wschód, Kraków Expo, Kraków Dąbie Zachód, Kraków Klimeckiego, Kraków Prądnicka.




prof. Krzysztof Stypuła, Politechnika Krakowska

To właśnie Kazimierz Barczyk był w ostatnich latach jedynym politykiem w Krakowie, który skutecznie zabiegał o rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.